Visdomstænder

Visdomstænder er det bageste og sidste sæt af store kindtænder, som man får sent i teenageårene eller tidligt i tyverne. En del visdomstænder kommer aldrig frem i munden, men bliver liggende i kæben i mange år uden at gøre skade. Imidlertid kan der opstå forskellige problemer i forbindelse med visdomstænderne. Det er derfor en god ide jævnligt at få kontrolleret sådanne skjulte visdomstænder hos tandlægen.

Visdomstænder kan bryde gennem gummen i munden på uheldig vis og kræver fjernelse, hvis der er gener på grund af manglende plads i munden. En forkert frembrudsretning af visdomstænderne kan desuden medføre huller i nabotanden og paradentose.

Der opstår ofte betændelse i tandkødet omkring en delvist frembrudt visdomstand. Det viser sig ved smerte, rødmen, hævelse og problemer med at åbne munden helt. Tandlægen kan godt behandle denne betændelse, men hvis betændelsen kommer igen, kan det blive nødvendigt at fjerne tanden.

Hvis en visdomstand er fuldt frembrudt, kan den ofte trækkes ud som andre tænder. Er tanden kun delvist eller slet ikke frembrudt, er det nødvendigt at operere den ud.

Vi har stor erfaring og rutine i fjernelse af visdomstænder og modtager henvisninger for denne type behandling fra vores tandlægekolleger. Vi kan nænsomt fjerne selv de mest besværlige visdomstænder, og vi fjerner mere end 400 om året. Vi har specielt røntgenudstyr, som på forhånd kan afsløre, hvor tanden sidder i forhold til nervebaner og kæbehuler. Fjernelse af visdomstænder på klinikken foretages hovedsageligt af tandlæge, ph.d., Kristian Andersen, der har undervist i dette på Aarhus Tandlægeskolen og arbejdet på Aarhus Universitetshospital i en årrække.

Behandlingen tager 30 minutter, og man vil efterfølgende få en grundig vejledning i forholdsregler efter fjernelse af tanden. Endvidere får man som patient udleveret et telefonnummer, så man kan komme i kontakt med tandlæge, ph.d., Kristian Andersen døgnet rundt, hvis der skulle være gener.