Huller i tænderne (caries)

Caries – eller huller i tænderne – er en af de mest almindelige sygdomme, som alle mennesker kan få. Caries udvikler sig normalt langsomt og i de tidlige faser kan det med den rette forebyggende behandling stoppes helt. Behandles caries ikke, kan man med tiden opleve smerter og ødelagte tænder.

Et cariesangreb begynder på tandens overflade og bevæger sig langsomt ind gennem emaljen, som er det yderste beskyttende og hårde lag på tanden. Emaljen dækker dentinen, som er tandbenet. Når først cariesangrebet er kommet ind i dentinen, forløber det hurtigere, fordi dentinen ikke er lige så hård som emaljen. Cariesangreb inddeles i tre stadier

• begyndende caries
  • dyb caries
  • meget dyb caries

Et begyndende hul i en tand kan med den rette forebyggende behandling standses, så det ikke længere udvikler sig. Dybere huller i tænderne behandles ved, at man fjerner det syge tandvæv og erstatter dette med en plastfyldning. En plastfyldning har tandens farve, og man vil derfor stort set ikke kunne se, at man har fået lavet en fyldning. Er hullet meget dybt, kan det være nødvendigt at rodbehandle tanden, hvor tandlægen smertefrit fjerner nerven inde i tandens rødder.

Udvikling af et hul kræver to ting – bakterier og sukker. Derfor kan man forebygge caries ved omhyggelig mundhygiejne. Dvs. tandbørstning med fluortandpasta to gange dagligt samt daglig anvendelse af tandtråd.

Hvad er symptomerne på huller i tænderne?

Der behøver ikke altid være symptomer forbundet med huller i tænderne. Huller i tænderne hænger nemlig ikke altid sammen med smerter i mund, hoved og/eller kæbe. Selv med store huller, kan det ikke mærkes, hvilket er årsag til at mange ikke ved, de har huller i tænderne.

Typiske symptomer på huller i tænderne er smerte i tanden, hvilket kan være når du:

• Drikker noget koldt eller varmt
  • Spiser fødevarer med meget sukker eller syre

Det kan være svært at diagnosticere, derfor anbefaler vi at regelmæssigt få tjekket tænderne hos tandlægen.

Ved det regelmæssige tandeftersyn vil tandlægen altid undersøge, om der er begyndende huller og rådgive om, hvordan du undgår at det udvikler sig yderligere.

Undgå caries

• Børst tænderne med fluortandpasta to gange om dagen i to minutter hver gang.
  • Suppler tandbørstningen med brug af tandtråd, tandstikkere eller en mellemrumsbørste, så du også holder rent mellem tænderne.
  • Spis og drik sundt og undgå søde mellemmåltider.
  • Gå regelmæssigt til tandlæge for at få efterset dine tænder. Visse sygdomme og mange former for medicin kan medføre mundtørhed, hvilket øger risikoen for caries.
  • Hjælp dit barn med tandbørstningen, allerede når den første tand kommer frem.

Derved etableres gode vaner tidligt.